17. elokuuta 2014

Auton osto

Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että minun pitäisi ostaa uusi (siis uudempi) auto. Minulla ei nuorempana ollut paljoa kokemusta autoista, ja ajokortinkin hankin vasta vanhemmalla iällä, joten ensimmäisen autoni ostin uutena. Käytetyn auton ostossa on omat riskinsä kun ei osaa itse korjata (eikä edes tiedä mikä kaikkia ongelmia autossa voi tulla), siksi uusi auto oli turvallinen ostos. Ja kun rahaakin oli...

Toisenkin autoni ostin uutena. Vaihdon syy oli osittain se, että vanha autoni oli jo aika paljon ajettu (90 tkm, hui!) ja siihen olisi varmaan tullut sitä sun tätä korjattavaa. Lisäksi oli oikeasti käyttöä hieman tilavammalle autolle. Taas paloi rahaa...

Toisella autolla alkoi tuossa 100 tkm:n jälkeen tulla sellainen tunne, että pitäisiköhän vaihtaa uudempaan. Se olisi jotenkin 'turvallisempaa'. Nyt minuun on kuitenkin iskenyt kitsaus. Täysin uuden ostaminen tuntuu jotenkin kannattamattomalta; sanotaanhan, että auton arvo laskee eniten parina ensimmäisenä vuotena. Mutta toisaalta vähänkäytetyistä uudehkoista autoista pyydetään kuitenkin sellaista hintaa, etteivät nekään tunnu kannattavilta.

Tein vaikka minkälaisia kuvaajia Nettiauton hintapyynnöistä yrittääkseni selvittää millaiseen autoon minun olisi kannattavinta vaihtaa. Yritin saada esiin jonkun hienon kaavan auton hinnasta suhteessa ikään ja kilometreihin, jotta löytäisin siitä sen optimaalisen pisteen. En vaan onnistunut löytämään sitä; auton arvo laskee iän myötä huomattavasti enemmän kuin kilometrien myötä, joten auton arvo tippuu pari tonnia vuodessa vaikkei sillä ajaisi ollenkaan. Ajossa auton arvo laskee vain noin 4-5 senttiä per kilometri, eli 400-500 euroa per 10 000 km.

VW Golf 1.4:n hintapyynnöt nettiauto.com:issa
Tuosta kuvaaasta pitää myös huomioida, että vaikka kyse on 'saman' auton eri vuosimalleista, niissä on kuitenkin suuri ero. Uusissa malleissa on vähintään 122 hv tehoa ja päästöt maksimissaan 146 g/km. 10 vuotta vanhoissa on vain noin 75 hv ja päästöt kuitenkin yli 160 g/km. Vakiovarusteidenkin lista on pidentynyt. Voisi siis luulla ettei 2014 malli maksa 10 vuoden kuluttua yhtä vähän kuin 2004 nyt. Tosin 10 vuoden kuluttua on taas tullut niin paljon uutta tekniikkaa, että tämän päivän mallit vaikuttavat antiikkisilta ("ai pitääkö sun autoa vielä ohjata itse?!").

Anyway, palataksemme asiaan: koska tarkoituksenani on ajaa suht vähän tulevasuudessa (10-15 tkm per vuosi), uudempaan vuosimalliin (2011-2013) vaihtaminen ei vaikuta järkevältä. Auton arvo tippuisi melkin 10 tonnia viidessä vuodessa. Jos taas vaihtaisin vanhempaan (2004-2006) mutta vähän ajettuun, hintaero nykyiseen autooni olisi pieni, kulutus olisi suurempi ja samoin ajoneuvovero...

Ehkä unohdan koko auton vaihdon, ja jatkan nykyisellä. Autoni arvosta on kadonnut n. 50%, kai se tarkoittaa että sillä on vielä ainakin saman verran vuosia/kilometrejä jäljellä? Tai ehkä luovun autosta kokonaan, ja vuokraan tarvittaessa auton. Täytyypä tehdä vähän lisää laskelmia...






1 kommentti :

  1. Olen kuullut että auton hinta putoaa n. 14% vuodessa. Kilometrit vaikuttavat tietysti myös, mutta ikä on suurin hintaan vaikuttava kriteeri.

    VastaaPoista