23. lokakuuta 2015

Hei auto, tule tänne!

Istut aamulla auton kyytiin (et rattiin), tankki on täynnä koska auto on itse käynyt tankkausasemalla yön aikana. Auto vie sinut töihin, ja ajaa sitten itsekseen kotiin jotta se voi myöhemmin kuskata lapset kouluun. Lapsesi eivät edes harkitse ajokortin hankintaa, kuka sellaista enää tarvitsee? 

Vaimosi menee töihin itseajavalla bussilla (seksististä, joo). Kotiin hän tulee itseajavalla kimppa-autolla, koska käy matkan varrella kuntosalilla. Olette nimittäin jäseniä kimppa-auto-osuuskunnassa, jossa on noin 200 jäsentä ja 50 itseajavaa autoa. Maksatte siis vain 25% oman auton pääomakustannuksista.

Iltapäivällä autosi tulee hakemaan sinut töistä. Käyt noutamassa paketin toimipisteestä, jonne se on saapunut itseajavalla rekalla Saksasta.

Illalla menet vaimon kanssa illanviettoon, autolla tietysti. Auto jättää teidät ravintolan eteen, ja etsii sen jälkeen itselleen sopivan parkkipaikan. Ei haittaa vaikka se on vähän kauempanakin. Pikkutunneilla auto tulee hakemaan teidät yökerhon ovelta (kännykkäsi GPS:n avulla se löytää teidät). Ei haittaa vaikka promilleja on vähän enemmänkin, koska rattiin ei tarvitse tarttua.

Lauantaina aiot mennä radalle, nimittäin ajamaan autoa ihan itse. Yleisen liikenteen joukkossahan et ole ajanut pitkään aikaan, siellähän on itseajavien autojen joukossa vain muutamia anti-teknologia-hörhöjä vanhoilla Volvoillaan vaarantamassa liikennettä. EU suunnittelee ihmiskuljettajien kieltämistä kokonaan yleisillä teillä.

AKT:llä on 50 000 jäsentä tällä hetkellä. Kuinka monta on vuonna 2030?


Kirjoittaessa soi Gerry Rafferty - Baker Street

2 kommenttia :

  1. Kuulostaa hyvältä. :)

    Mitenköhän taksiliikenteelle käy? Äkikseltään tulee mieleen, että voisi käydä niin että juuri kukaan ei aja taksilla (itsestään ajavalla tietysti) vaan omalla tai esim tuollaisilla osuuskuntamuotoisilla tai muuten yhteisomistetuilla. Tai sitten lähes kaikki ajavat vain yleisessä käytössä olevilla autoilla ("takseilla"). Kun kuskeja ei ole, niin jatkuvassa käytössä oleva yleisessä käytössä oleva auto voisi olla mahdollista saada niin tehokkaaseen käyttöön, että sen käytön hinta voisi olla merkittävästi halvempi kuin pääosan ajasta tallissa makaavan auton hinta olisi. Tosin nytkin monelle taksi olisi halvempi vaihtoehto ja silti pitää omistaa auto (tai kaksi).

    VastaaPoista
  2. Niin, tällä hetkellähän auton omistava henkilö käyttää taksia vain poikkeustilanteissa, eli esimerkiksi jos on itse ajokyvytön (humalassa tai jalka poikki), tai jos tarvitsee yksisuuntaisen matkan. Nuo molemmat ongelmat ratkaisee itseajava auto.

    VastaaPoista

Jaa