17. syyskuuta 2017

Yksipäiväinen työviikko - olenko jo taloudellisesti riippumaton?

Ranskaa osaavat voivat kertoa mitä "entrepreneur" tarkoittaa ;)
Ensiksi pahoittelut pitkästä hiljaisuudesta; yli kaksi kuukautta edellisestä blogipostauksesta on aivan liian kauan. Puolustukseksi täytyy sanoa, että on tässä ollut aika paljon muita asioita mielessä.

Ensinnäkin se suurin muutos, eli en ole enää työntekijä. Tai no, tavallaan kyllä, mutta irtisanouduin edellisestä työstäni ja minulla on nyt oma firma (osakeyhtiö) jonka kautta työskentelen. Olen siis yrittäjä.

Samaan syssyyn tein toisenkin ison muutoksen, eli olen jälleen asunnon omistaja. Päätin, että kannattaa ostaa asunto kun on vielä palkkatyössä, kun pankin näkökulmasta on vakaat tulot toisin kuin yrittäjällä. En maininnut pankille, että olin jo jättänyt irtisanoutumisilmoitukseni. :D

Ostin mielestäni asunnon kohtuulliseen hintaan, en alueelta jonka hinnat ovat nousseet paljon viime vuosina, mutta ei myöskään ihan maaseudulta. Asunnon myyjät joutuivat kyllä myymään halvemmalla kuin olivat asunnon viitisen vuotta aikaisemmin ostaneet (ainakin jos remontit huomioi), se kertonee jotain hintakehityksestä alueella. En laske asunnon hinnannousun varaan jatkossakaan, vaan olen tyytyväinen jos sen arvo pysyy ennallaan. Vuokrakohteeksikaan tämä ei ole optimaalinen, koska on sen verran iso (kyllähän yksi ihminen tarvitsee vähintään kolmion jotta mahtuu asumaan mukavasti??). Hinnasta sanottakoon, että se on mummonmiljoonan luokkaa, eli aivan järkyttävä rahamäärä mutta silti nykyään pikkuraha...

Niin, palatakseni otsikkoon: koska olen vasta aloitteleva yrittäjä, ei minulla ole vielä paljoa asiakkaita. Toistaiseksi teen noin yksipäiväistä työviikkoa, ja se ilmeisesti riittäisi kattaamaan menoni verojen ym jälkeen. Kirjoitin aikaisemmin miten työnteon vähentäminen vaikuttaa nettotuloihin, mutta kirjoitin silloin työntekijän näkökulmasta. Silloin laskin, että 2,5 päiväinen työviikko kattaisi menoni; nyt toki kuluni ovat laskeneet, jos asumiskuluksi lasken vain vastikkeen, lainan korot ja remonttivarauksen. Mutta samalla yrittäjänä laskutan asiakkailta paljon korkeampaa tuntihintaa kuin olen aikaisemmin saanut tuntipalkaa, ja pystyn itse vaikuttamaan huomattavasti veroihini ja eläkemaksuihini. Voin nostaa yrityksestä ulos vain sen verran rahaa kuin tarvitsen, ja jättää loput kasvattamaan yrityksen varallisuutta. Koska minulla on aika paljon sijoituksia, voin nostaa tarvittaessa hyvin pientä palkkaa, tai jopa olla kokonaan ilman. Twitterissä jo uhkasin lopettaa tuloverojen maksun loppuvuodeksi :D  Yli 25% veroja minun ei oikeastaan koskaan tarvitse maksaa yrittäjänä.




2 kommenttia :

Aloita sijoittaminen Nordnetissä tai Mintos.com:ssa!

Ota yhteyttä

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *