Toisenkin autoni ostin uutena. Vaihdon syy oli osittain se, että vanha autoni oli jo aika paljon ajettu (90 tkm, hui!) ja siihen olisi varmaan tullut sitä sun tätä korjattavaa. Lisäksi oli oikeasti käyttöä hieman tilavammalle autolle. Taas paloi rahaa...
Toisella autolla alkoi tuossa 100 tkm:n jälkeen tulla sellainen tunne, että pitäisiköhän vaihtaa uudempaan. Se olisi jotenkin 'turvallisempaa'. Nyt minuun on kuitenkin iskenyt kitsaus. Täysin uuden ostaminen tuntuu jotenkin kannattamattomalta; sanotaanhan, että auton arvo laskee eniten parina ensimmäisenä vuotena. Mutta toisaalta vähänkäytetyistä uudehkoista autoista pyydetään kuitenkin sellaista hintaa, etteivät nekään tunnu kannattavilta.
Tein vaikka minkälaisia kuvaajia Nettiauton hintapyynnöistä yrittääkseni selvittää millaiseen autoon minun olisi kannattavinta vaihtaa. Yritin saada esiin jonkun hienon kaavan auton hinnasta suhteessa ikään ja kilometreihin, jotta löytäisin siitä sen optimaalisen pisteen. En vaan onnistunut löytämään sitä; auton arvo laskee iän myötä huomattavasti enemmän kuin kilometrien myötä, joten auton arvo tippuu pari tonnia vuodessa vaikkei sillä ajaisi ollenkaan. Ajossa auton arvo laskee vain noin 4-5 senttiä per kilometri, eli 400-500 euroa per 10 000 km.
VW Golf 1.4:n hintapyynnöt nettiauto.com:issa |
Anyway, palataksemme asiaan: koska tarkoituksenani on ajaa suht vähän tulevasuudessa (10-15 tkm per vuosi), uudempaan vuosimalliin (2011-2013) vaihtaminen ei vaikuta järkevältä. Auton arvo tippuisi melkin 10 tonnia viidessä vuodessa. Jos taas vaihtaisin vanhempaan (2004-2006) mutta vähän ajettuun, hintaero nykyiseen autooni olisi pieni, kulutus olisi suurempi ja samoin ajoneuvovero...
Ehkä unohdan koko auton vaihdon, ja jatkan nykyisellä. Autoni arvosta on kadonnut n. 50%, kai se tarkoittaa että sillä on vielä ainakin saman verran vuosia/kilometrejä jäljellä? Tai ehkä luovun autosta kokonaan, ja vuokraan tarvittaessa auton. Täytyypä tehdä vähän lisää laskelmia...