2. joulukuuta 2014

Pay yourself first - maksa ensin itsellesi

Perjantai oli palkkapäivä, joten tänään siirsin 4000 euroa tililleni IB:ssä. Ei, minun palkkani ei ole niin suuri, että voisin joka kuukausi tuollaisia summia siirrellä, mutta pyrin laittamaan kaikki ylimääräiset rahat 'turvaan' heti kun kasassa on tuollaiset 3000-4000 euroa. Tilille jätän vain sen verran, että pärjään seuraavaan palkkapäivään. Koska kohta tulee veronpalautukset, niin  tällä kertaa tilille jäi vain muutama satanen. Hätävarana on vielä luottokortti. Jos tulee vielä isompi hätä, voin aina myydä osakkeita IB:ssä ja saan siirrettyä rahat tililleni parissa päivässä.

Tuo "itselleen maksaminen" on ihan hyvä tapa säästää, varsinkin jos on ongelmia tuhlaamisen kanssa. Liiat rahat siirretään mahdollisimman pian pois päivittäisestä "lompakosta" parempaan talteen, josta ne kyllä saa tarvittaessa otettua, mutta niitä ei pysty hetken mielijohteesta tuhlaamaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään pomminvarma tapa säästää; sen lisäksi vaaditaan myös itsekuria. Jos on sivuun laitettuna muutama kymppitonni, voi helposti tulla ajatuksia tyyliin "kyllähän minulla on varaa uuteen autoon". Joidenkin ihmisten kohdalla auttaa, jos rahat on sijoitettu osakkeisiin tai rahastoihin; niitä ei raaski myydä, varsinkaan jos ne ovat tappiolla. Toiset (kuten minä) taas eivät raaski myydä osakkeita jotka ovat voitolla, koska myynnistä menisi veroa.

"On rahaa" ei ole sama asia kuin "on varaa"

Tuota on monen vaikea ymmärtää. Minulla on rahaa ostaa Ferrari, mutta minulla ei ole varaa siihen. Vaikka minulla on rahaa, minulla ei ole ylimääräistä rahaa. Muutamat sukulaisenikin ihmettelevät miksi oikein säästän; "mitä sinä aiot niillä rahoilla ostaa". Ihan kuin rahojen kuluttaminen heti ne saatuaan olisi jotenkin terveempää. Joillekin ihmisille se ensimmäinen tonnikin on ylimääräistä rahaa jonka voi huoletta tuhlata.

Rahoilla tulen ostamaan itselleni vapautta, vaikkei minulla tällä hetkellä olekaan suurta vapaudenkaipuuta. Ylellisyyksiin tuhlaamiseen olen jo kyllästynyt, tiedän ettei se tuo onnea.

1 kommentti :

  1. Erittäin hyvä kirjoitus, varsinkin tämä loppu.

    Minulle oli jossain määrin silmiä avaavaa joskus seurata nettikeskustelua, jossa joku tyyppi mietti mitä tekisi kun oli saanut suuren summan rahaa. Suuri summa paljastui n. 3500 euroksi. Samalla tyypillä oli luottokortti tapissa (velkoja pari tonnia) ja talous muutenkin tiukilla. Nyt kun rahaa kerrankin oli, teki mieli tehdä jotain kivaa.

    Luin tuon kirjoituksen ja sitä seuranneen ajatustenvaihdon. Sen jälkeen tajusin, että olin juuri saanut vilauksen siitä, miten ajattelee ihminen joka on persaukinen ja jolla on tavoitteena pysyä sellaisena.

    VastaaPoista

Aloita sijoittaminen Nordnetissä tai Mintos.com:ssa!

Ota yhteyttä

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *