7. elokuuta 2014

Mä mitään kuukausikatsauksia julkaise

#firstWorldProblems
Minä en aio julkistaa mitään kuukausi-, kvartaali- tai vuosikatsauksia salkkuni kehityksestä. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en itse seuraa sen kehitystä niin tarkasti. Salkun kokonaisarvon muutos ei ole minun kohdallani tällä hetkellä relevantti tieto, koska tiedän, että tavoitteeni on saada salkkuni koko vähintään tuplattua tai 3-4-kertaistettua, ja siihen menee vuosia. Salkkuni on myös sen verran hyvin hajautettu, että muutokset päivästä ja kuukaudesta toiseen ovat pieniä. Yksittäisen osakkeen 5% pudotus ei paljoa näy.

Minulla on kyllä Google Spreadsheetissä kirjattuna omistukseni ja niiden erilaisia tunnuslukuja, mutta siinä ei ole hintaa jolla olen osakkeeni ostanut. Tämä on ihan tarkoituksella; se muistuttaa minua siitä, että mennyt tuotto ei ole tae tulevasta. Vaikka jokin omistukseni olisi mukavasti plussalla, ja jokin toinen miinuksella, ei se tarkoita että se plussalla oleva olisi jatkossakin parempi sijoitus. Siksi on ihan samantekevää onko se nyt 2% plussalla vai 5% miinuksella.

Jos oikein laskin, niin omistan 89 eri arvopaperia. Siksi en jaksa pysyä kärryillä edes näiden omistusten tuottamista osingoista. Google Spreadsheettini kyllä hakee finance.yahoo.com:sta osinko- ym tiedot osakkeille, mutta en tiedä kuinka paikkaansapitäviä ne ovat. Suunnilleen 3% salkkuni arvosta se näyttää että tänä vuonna(?) maksettaisiin osinkoja. Katsotaan sitten vuoden vaihteessa onko summa edes sinnepäin.

Joo, veroilmoitusta varten täytyy kyllä sitten selvittää myytyjen arvopapereiden ostohinnat, mutta tarkoitus ei ole hirveästi myydä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Aloita sijoittaminen Nordnetissä tai Mintos.com:ssa!

Ota yhteyttä

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *